KLAAF EM MEDIAPARK K Foto: Ingeborbg Nitt Fotos mittig und rechts: Archiv der KUMEDE Hermann Hertling in Aktion Christel Neuner und Hermann Hertling in „Der Dombaumeister“ (1960) Hermann Hertling in „Scherve brenge Jlöck“ 90 Johr Hermann Hertling Wer sich rund 70 Jahre lang neben Familie und Beruf so unermüdlich und vielfältig für die „kölsche Sproch“, besonders für das Kölner Mundarttheater, eingesetzt hat, der hat es sich verdient, anlässlich seines 90. Geburtstages mit seinen Lieblingstexten auf sein Leben zurückzublicken. Illustration: Freepik, ibrandify Bis heute ist Hermann Hertling in Sachen „kölsche Sproch“ aktiv. Dabei hat er mit hochdeutschen Theaterstücken (mer kann et kaum jläuve!) als Mitglied der Spielschar St. Engelbert begonnen. 1960 schlossen sie sich gemeinsam mit dem Spielkreis von St. Agnes dem Heimatverein Alt-Köln an, um die Kumede wiederzubeleben. Das geschah unter der Leitung von Berni Klinkenberg: „Der Berni dät unsem Schmölzje offereere, op Kölsch zo spille, weil mer allemolde Kölsch besser kunnte wie dat Huhdütsche.“ Was von Hermann Hertling eher scherzhaft gemeint war, bewahrheitete sich in den folgenden Jahren. Die Kumede entwickelte sich zu einem erfolgreichen Mundarttheater, das das Publikum Jahr für Jahr begeistert. Eine besondere Blütezeit erlebte das Theater, als unser Jubilar 1984 die Spielleitung übernahm, eine Zeit, zu der die Mundart auch noch in Fernsehen und Radio gerne gesehen und gehört wurde. Wieviel persönliches Engagement das für ihn und seine Mitspieler bedeutete, kann man im Buch von Karolin Küpper- Popp „Aläät wie e Püngelche Flüh – Das Kölner KUMEDE-Theater“, Kempen 2014 nachlesen, zumal er außerdem noch Regie führte und Stücke verfasste. Natürlich ist er auch in der „Akademie för uns kölsche Sproch“ ein gern gesehener Gast. Ob in früheren Jahren im Kölsch-Tilefon oder bis heute bei diversen Veranstaltungen – Hermann Hertling trifft stets den richtigen Ton. Seit den 1990er Jahren verfasst er „Rüümcher un Verzällcher“. Wenn er sie dann noch selbst vorträgt, laache sich de Lück schibbelich! Wer jedoch genau hinhört, wird feststellen, dass er auch nachdenkliche Töne anschlägt, wie das folgende Beispiel beweist: Wat es eijentlich Zick? » ZICK! « Mänchmol mööch mer se enfange, ophalde, winnigstens för ene Momang, för e Amelang. E ander Mol mööch mer die Zick en den Fott tredde, dat se flöcker jeit. Wann ich e Video op „flöck“ stelle, jewennen ich dann Zick? Loßen ich dat Dinge langsam laufe, werfen ich dann Zick an der Finster erus? – Wann ich flöcker Auto fahre wie ich lore kann, üvverhollen ich dann de Zick? Am Engk üvverhollen ich mich noch selver un krijje mich eesch em Spidol widder en. Zick! Zick wann jitt et üvverhaup die Zick? Zick dem Urknall? – Zick et de eeschte Sonne-, Wasser-, Sand- ov ander Uhre jitt? Der Albert Einstein es dran schold, dat et en mingem Jeheensschaaf am tirvelen es, wann ich üvver Zick nohdenke. Wiesu? Nüngzehnhundertfünfunfuffzig hät hä jet vun sich jejovve, wat mer zick der Zick ärch ze bieße jitt: 12 KLAAF KLAAF EM MEDIAPARK
K KLAAF EM MEDIAPARK „Die Scheidung zwischen Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft hat nur die Bedeutung einer — wenngleich hartnäckigen — Illusion.“ Dä Satz muss mer sich janz jenösslich op der Zung zerjonn loße. Ich han zick ville Johre de Rent jepack. Es dat nor Illusion? Ming Frau, met dä ich sechzig Johr bes zo ehrem Dud zesamme jeläv han, uns zwei Kinder, die uns Freud jemaat han, es dat all Illusion? Kummen die zwei villeich eesch noch? Ben ich üvverhaup allt do? Wäde mer üvverhaup ens do - ov janz fott sin? Wiesu krijjen ich Falden en et Jeseech un söns wohin, wie ne Appel veezehn Dag noh Pingste, wann Zick nor Illusion es? Et jitt Saache, die allt ärch lang verledde sin, vun denne ich mänchmol dat Jeföhl han, se han sich eesch hück zojedrage; ov meinen ich dat nor, un se passeeren eesch morje? Hück wor de Sonn schön am schinge. Kann ich die morje och schinge loße? Et es Rähn anjesaat. Ov kann ich et jester noch rähne loße? Wann Zick nor Illusion es, sollt dat doch müjjelich sin. Dä Einstein wor jewess e schlau Pööschje. Dröm jläuven ich im, wat hä jesaht hät – och, wann ich et nit verstonn. – Trotzdäm, ich weiß, dat ich veer Fünftel vun mingem Levve hinger mer han. Wat ich nit weiß, es, wie lang dat noch doort. – Un dat soll nix met Zick ze dun han? Wesst ehr wat? Ich levve hück esu, wie wann et jester allt üvvermorje, ov wie wann et üvverjester allt vörmorje wör, un letz Johr bewäjen ich mich, wie wann ich vörjester allt der Marathon vun zweidausenddressig jewonnen hät! Am Engk kummen ich domet däm Sproch vum Einstein jet nöher, dat die Scheidung vun Verjangenheit, Jetzzick un Zokunf nor en Illusion es. – Verstande? – Nä? – Ich och nit. Ävver dat hatt ich jo allt jesaat. (Hermann Hertling, 2020; überarbeitete Fassung des Textes aus: Krune un Flamme Heft 19, 2001, S. 19ff) Feiern Sie mit uns den 90. Geburtstag von Hermann Hertling, der den Abend selbst gestaltet. Beim Textvortrag wird er von Brigitta Lamprecht unterstützt, den musikalischen Teil übernehmen Kratz un Krätzje (Norbert Faß bender und Wolfgang Jaegers). Karolin Küpper-Popp moderiert. Klaaf em Mediapark Ingeborg Nitt 20. Oktober 2020, 19 Uhr im Saal (1. OG), Im Mediapark 7, 50670 Köln Karten zu jeweils 10 € in der Bibliothek der „Akademie för uns kölsche Sproch“ zu den Öffnungszeiten, Im Mediapark 7, 50670 Köln, Tel.: 0221/888 95 202, E-Mail: nitt@sk-kultur.de und an der Abendkasse »DIE STRAHLEN AB OKTOBER 2020 IM STAATEN- HAUS DER SONNE VERTREIBEN DIE NACHT.« Die Zauberflöte von Mozart THEATERKASSE 0221.221 28400 | WWW.OPER.KOELN KLAAF EM MEDIAPARK KLAAF 13
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